onsdag 7. mai 2008

Cook Islands og Rarotonga

Da er tiden her på rarotonga snart over. Drar videre til LA i morgen klokken 23.59. Vi har store planer om å ta første bussen til Mexico. Det eneste vi vet sikkert er at vi skal til en plass med billig øl og gode muligheter for å surfe. Beate og Heidi fra Sandefjord skal til Cankun, og har veldig lyst til at vi skal møte de der. Vi får se hva som skjer. Skal sitere litt om rarotonga fra reisehåndboken.

”Jutting like a lonely jewel from the sapphire blue pacific, Rarotonga is most people’s quintessential image of a south pacific island. Crowded by jagged green mountains and saw tooth hills, cloaked with tangled jungle, mango groves and tall coconut trees, and completely encircled by a dazzling turquoise lagoon, Rarotonga is unquestionably one of the most beautiful of all Cook Islands, but its got more to offer than simple good looks.

Its an enthralling mamas buzz around on motor scooters, children wave from the back of pick up trucks, and on the way to your hostel, past the tin roofed houses and colourful shop fronts that line the coastal road, you’ll see flower strewn tombs sitting beside family homes.

There’s something for everyone on Rarotonga, whether its ancient history, island food or holiday high jinks – just remember you’re on Cooks Islands time, and sometimes doing nothing is the most important thing of all”

Her på Roratonga har det vært mye avslapping. Været har vært litt opp og ned siden vi kom hit. Har nettopp hatt 3 dager med knallvær. Brunfargen er kommet tilbake og alt er bare velstand. Klarte til og med å bli litt solbrent i går. Vi har vel egentlig ikke gjort så mye. Har daglige landskamper i volleyball mot Tyskland. Har stortsett blidd kjent med alle på hostellet. Skal ha en skikkelig avskjedsfest i kveld.

Jeg har gådd en tur til Te Manga, som er Cook Islands høyeste fjell. Det ligger ca 650m over havet. For å gå til dette fjellet var det anbefalt å ta med seg en guide, men siden jeg er backpacker så skulle jeg gjøre turen på egenhånd. Det viste seg det at det ikke var uten grunn. Stien var stortsett merket det var bare det at stien var grodd igjen. Det var edderkopper langs hele veien, så var nødt til å gå med en pinne for å vifte dem vekk. Turen gjorde jeg unna på 4 – 5 timer. Begynte selvfølgelig å regne på tur tilbake, men alt i alt så var det verd slitet.

Martin og jeg har også daglig svømt mellom 500m og 1000m. God trening som vi absolutt trenger. Jeg har også tatt meg en sykkeltur rundt hele øya. Øya er faktisk bare 32km i omkrets. Tok meg bare 4 timer og da tok jeg meg svært god tid til både bilder og shopping.

Det har også vært en dansefestival under vårt opphold her. Så i går overvar vi finalen i tradisjonell dans. Var skikkelig tøft å se på, hele befolkningen var samlet i et stort auditorium. Utenfor solgte de all slags tradisjonell mat til en billig penge.

Blir trist å forlate alle sammen i morgenen, men det ligger et helt nytt kontinent foran oss. Nye eventyr ligger på lur og helt i horisonten lyser det norske kjøttkaker….

Ingen kommentarer: