onsdag 7. mai 2008

Avgaarde til Los Angeles

Da har vi forlatt vaart paradis i south pacific. Flyreisen tok 9.5 timer til LA. Var vaaken akurat lenge nok til aa faa intatt flymaten. Har hatt en utrolig flott tid paa cook island, men naa venter nye jaktmarker. Vi landet trygt i LA klokken 3 paa ettermiddagen. Sikkertheten var overaskende nok ikke noe anderledes enn de andre landene vi har vaert i paa turen. Det som var litt morsomt var at for aa komme inn i USA, saa er man noedt til aa sette en adresse der man skal bo. Det hadde jo selvfoelgelig ikke vi. Saa da fikk vi et ark med forskjellige adresser til hotel i LA. Vi valgte lett Hilton Airport Hotel. Spilte ingen rolle at vi faktisk ikke skulle bo der, de maatte bare ha en adresse.

Maalet for dagen skulle vaere aa komme oss saa fort som mulig ned til Mexico. Tijuana var maalet, men det skulle fort bli forandret. Vi ble nemlig sterkt fraraadet aa dra ned dit, siden vi ville ankomme om natten. 13 skyte episoder siste uke og en rekke turister var vistnok blidd kidnappet. Fikk beskjed om at det beste var nok aa overnatte i San Diego for saa aa krysse grensen i dagslys.
For aa komme oss inn til busstasjonen fant vi ut at det beste var aa ta taxi. Uten aa ane hvor langt det var kapret vi to taxier. Ikke altid like greit aa reise med mye bagasje. 53 dollar kom turen paa. Drosjesjafoeren krevde 60, men jeg ga meg ikke paa at vi skulle ha vekslepengene tilbake.
Vi tok Greyhound ned til San Diego. Bare det var jo et lite eventyr i seg selv. Greyhound har vist ikke like bra rykte i statene som det har i Australia skulle vi finne ut etterhvert. Fikk hoere at det var mye lugubert som foregikk paa greyhound. Jeg fikk heldigvis sitte med en som saa nogenlunde normal ut. Martin derimot havnet ved siden av en skinnheada gangter med bakhodet full av tatoveringer. Lite hoeye i hatten proevde vi aa holde motet opp paa den 4 timer lange bussturen.
Vel framme i San Diego klokken 9 paa kvelden hadde vi fortsatt ingen plass aa bo. Fant et hotel som saa nogenlunde ok ut. Matte betale litt over 100 dollar for alle sammen i en natt. Snakket saa vidt med resepsjonisten som fortalte at han likte seg overhodet ikke i mexico. Han foelte seg ikke trygg foer han var tilbake over grensen hver gang. Fikk beskjed om at vi var svaert saa modige som skulle krysse grensen til fots. Og ba oss ta med ekstra penger som vi skulle putte i sokkene. Var vist mye korrupt politi, saa det var viktig og ha ekstra penger til aa betale seg ut av problemer.
Dagen etter tok vi trikken ned til San ysidro. Den siste amerikanske byen foer grensen til Mexico. Vi vandret over grensen til Mexico. Betalte 23 dollar for oppholdstilatelse. Har lov til aa oppholde oss i 6mnd foer vi maa hjem. Grensevakten saa at selv om vi bare hadde planer om aa vaere der i 3 uker, saa kunne det jo fortsatt hende at vi kom til aa treffe noen jenter. Saa for sikkerhetsskyld satte han 6 mnd.
Fikk hjelp med aa finne busstasjonen av en skikkelig hyggelig mexicaner. Han ordnet alt med billetter for oss. Aa da vi ikke hadde nok penger ville han ordne oss en taxi slik at vi kunne komme oss til banken. Var litt skeptisk paa om han ville ha noe igjen for aa hjelpe oss saa mye, men det viste seg at han bare var hjelpsom.
Turen i USA og Mexico har vaert veldig daarlig planlagt. Dreit oss ut paa aa ikkje kjoepe Lonely Planet boken naar vi hadde sjansen i LA. Etter aa ha vaert paa bussen til Cabo San Lucas noen timer, syntes vi det var paa tide aa komme fram snart. Saa jeg sporte noen om hvor lang tid det tok. Fikk til svar at det var kanskje 25 timer igjen til vi var framme. Saa det var bare aa slaa seg til ro. Turen tok ca 30 timer alt i alt. Vi har kjoept et par boeker med mexicanske setninger og ord. Saa det ble mye pugging av spansk mexicansk paa turen.
Kom fram til Cabo sent i gaar kveld. Fikk oss et rimelig hotel for 54 dollar fordelt paa oss tre. Idag har vi flyttet oss mer sentralt i byen. Dvs naermere stranda. Vaeret er helt fantastisk, saa faar vi haape at surfinga er like bra.

Faar se om jeg klarer aa blogge litt oftere naa. Har vaert lite ordentlig tilgang til nett i det siste.